Localty - Local Loyal Social - Blog

Het inzetten van Instagram!

 

Instagram is tegenwoordig niet meer weg te denken in een marketing/communicatiestrategie. Wereldwijd zijn er miljoenen gebruikers die dagelijks hun favoriete foto’s posten die je aan hand van filters en andere fotobewerkingstechnieken nog mooier kunt maken. Maar hoe kun je Instagram nou het beste inzetten in je marketing/communicatiestrategie en tegelijkertijd onderscheidend zijn?

 

Er zijn een aantal kenmerken die belangrijk zijn voor het gebruiken van Instagram.

 

  • Het doel: het is belangrijk om voorafgaand na te denken wat je precies met Instagram wilt   bereiken. Is dat meer naamsbekendheid creëren? Wil je de verkoop van je producten stimuleren? Of heb je een ander specifiek doel?
  • Nadat je de doelstellingen hebt bepaald, kies je op welke manier je Instagram gaat gebruiken. Hier zijn verschillende tools voor, denk bijvoorbeeld aan advertising, influencer marketing of organisch.
  • Advertising: tegen een X bedrag kun je een post promoten en de doelgroep bepalen die de post te zien krijgt. Je kunt zelf bepalen hoe lang je de advertentie in zet en het resultaat is achteraf eenvoudig te zien. In een korte tijd kun je het aantal likes verhogen of de naamsbekendheid vergroten.
  • Organisch zoekresultaat: Organische zoekresultaten zijn de resultaten die onder de gesponsorde (betaalde) berichten te vinden zijn. Een organisch zoekresultaat is gratis en wordt bepaald door het algoritme van de zoekmachine.
  • Influencer marketing: het inzetten van invloedrijke personen om de verkoop van een bepaald product te stimuleren. De kracht van influencer zit tegenwoordig in de micro-influencers. De expertise vanuit de winkelvloer kan ingezet worden om een grote groep aan te spreken.
  • De boodschap: wat wil je precies vertellen met je content?
  • Welke functies van Instagram ga je gebruiken om je content te publiceren? Zo kun je denken aan: Instagram stories, live-video’s etc.
  • Meet je resultaten. Direct resultaat = meetbaar. Blijf op de hoogte wat je publiek doet, wat ze leuk vinden, wanneer zij het meest actief zijn en speel daarop in! Dit kun je eenvoudig zien wanneer je een bedrijfsprofiel hebt op Instagram. Daar kun je veel statistieken zien en kan dit helpen om Instagram succesvol in te zetten.
  • Blijf je strategie aanscherpen. Met de inzichten van de resultaten kun je je strategie blijven aanscherpen.

 

Nadat je de basis van je strategie hebt bepaald, kun je aan de slag. Voor het posten van de content hebben we 6 tips voor je op een rijtje gezet:

 

  1. Post regelmatig: ook Instagram maakt gebruik van algoritmes. Door frequent te posten en op de tijden wanneer je doelgroep actief is, verschijnt je post sneller in de tijdlijn van je doelgroep. Dit kan ertoe leiden dat je post het goed doet omdat veel mensen hem zien.
  2. Combineer kanalen: Instagram is niet het enige sociale media kanaal dat in je contentstrategie te vinden is. Combineer de kanalen met elkaar en verwijs op de kanalen naar de andere sociale media. Het is van belang dat de kanalen elkaar aanvullen en dat niet dezelfde content op de kanalen geplaatst wordt.
  3. Zorg voor interactie: je kunt interactie uitlokken door te reageren op de comments die onder je post geplaatst worden. Door de interactie wordt de kans weer vergroot dat de post bovenaan in de tijdlijn van je doelgroep verschijnt. Zeker het eerste uur is het belangrijk dat er veel interactie plaatsvindt!
  4. Activatie - actie: het activeren van de doelgroep. Zo raken ze betrokken bij je organisatie. Dit kan bijvoorbeeld door winacties in te zetten, maar ook testpanels.
  5. Houd rekening met je doelgroep: spreek dezelfde taal als je doelgroep, weet waar hun interesses liggen, wat zij leuk vinden en speel hierop in!
  6. Houd het beknopt: Instagram staat bekend om beeld. De foto moet genoeg zeggen. Houd het daarom kort, maar krachtig.

 

Literatuurlijst:

Coosto (2018). De complete Instagram-gids voor marketing- en communicatieprofessionals. Geraadpleegd op 14-1-2020, Handboek Instagram

Meer blogs lezen? Klik dan hier.

Localty is een onderdeel van Goodfield Management B.V.

 MENU
 MENU