Support your locals

 

Support your locals

In tijden van crisis is opeens alles anders. Mensen die opeens gaan hamsteren, toiletpapier wat over de toonbank vliegt, verplicht thuisblijven en –werken, de winkels & horeca die hun deuren moeten sluiten en supermarkten die juist op volle toeren draaien. Het is een hectische tijd, maar het levert ook veel moois op.

 

Impact op de samenleving

De coronacrises heeft impact op de samenleving. Hoe we met elkaar omgaan, hoe we elkaar kunnen helpen en hoe we elkaar steunen in moeilijke tijden. De vitale beroepen blijken belangrijker dan ooit, zoals: de zorg, transport, ziekenhuizen, maar ook de supermarkten.

 

De (nog te verwachte) impact voor de supermarkt.

Door het veranderende gedrag van de mensen in een tijd van crisis, lopen de schappen in de supermarkten leeg. Supermarkten hebben een flinke klap te verduren gehad en zo langzamerhand lijkt de situatie onder controle. Dit komt ook door de maatregelen die de supermarkten hebben genomen. Maar dit is nog niet alles. Het blijkt dat niet elke medewerker zich veilig voelt tijdens het werken. De medewerkers melden zich vaker ziek en niet elke consument houdt zich aan de 1,5 meter afstand. Er zal dan ook nog beter op de veiligheid van de medewerkers gelet moeten worden.

 

Verder is er een deurbeleid toegepast bij de supermarkt om de klanten gestructureerd de winkel in te laten en helaas is het hamstergedrag nog niet helemaal verdwenen, omdat er nog veel onduidelijk is. Niemand kan de toekomst helaas voorspellen, maar dat de toekomst nieuwe uitdagingen gaat meebrengen is 1 ding wat zeker is.

 

Initiatieven om lokale ondernemers te helpen

Naast het feit dat de supermarkten het boodschappen doen zo veilig mogelijk willen maken, dragen enkele ook lokaal hun steentje bij. De supermarkten proberen de lokale ondernemers die het moeilijk hebben in deze tijd te helpen. Zo heeft PLUS Halsteren 164 boodschappenpakketten aan de Voedselbank gegeven.  Maar ook Jumbo Polanen steunt de Voedselbank. Zij hebben een doneeractie ingezet, waarbij de klanten producten kunnen kopen en gelijk kunnen doneren aan de voedselbank.

 

Albert Heijn Achterberg is op een andere manier een samenwerking aangegaan met een lokale ondernemer, namelijk met Binderij Bloemweegen. Zij verkochten in een weekend prachtige boeketten, waarbij een deel van de opbrengst naar de mensen gingen die het verdienen om extra in het zonnetje gezet te worden.

 

Jumbo Ernst Dijkman is samen met Arnold de Jongste ook een mooie samenwerking aangegaan met Corné Hoogerbrug. Bij Jumbo Ernst Dijkman zijn heerlijke, vers gemaakte maaltijden en broodjes van Corné Hoogerbrug verkrijgbaar.  Jumbo Wincoop gaat juist weer een samenwerking aan met de lokale ondernemer: De Patat Generatie. Ze hebben de producten van De Patat Generatie opgenomen in hun assortiment waar de consumenten de lokale ondernemer steunen bij aankoop van het product.

 

Zo blijkt maar weer hoeveel mooie initiatieven er worden bedacht om elkaar te helpen en te steunen in deze gekke tijden. Dichterbij de lokale gemeenschap, lokaal onderscheidend ten opzichte van de concurrentie, extra goodwill en op langere termijn extra loyaliteit vanuit de klant zijn gevolgen van deze aanpak.

 

 

Meer blogs lezen? Klik dan hier.

 

MYLOCALTY

 

CONTACT

Localty is een onderdeel van Goodfield Management B.V.

 MENU